یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
ط

حوزه / روانشناس و مشاور خانواده با تاکید بر اینکه دوران نوجوانی از مهمترین دغدغه‌های والدین است گفت: طبق فرموده امام رضا(ع) صبر، چشم‌پوشی و عفو در زندگی محبت آور و باعث آثار تربیتی، اخلاقی، خیر و برکت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، غلامعباس کوچکی در ششمین شب برگزاری جشنواره ملی آهو و همایش باب الجواد ویژه نوجوانان، در دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) کاشان، با اشاره به اینکه دوران نوجوانی به دلیل بلوغ فکری و جسمی نوجوان مهم‌ترین دوره زندگی هر فرد و دغدغه والدین آنها است افزود: نوجوان به اندازه دوران کودکی بلکه بیشتر به حضور، همراهی و ارتباط موثر والدین نیازمند است.

وی با استناد به این حدیث امام رضا(ع) که «ابراز محبت و دوستی به دیگران نیمی از خردورزی است» تصریح کرد: نیاز اساسی و طبیعی یک نوجوان احترام است.

این روانشناس و مشاور خانواده راهکارهای همراهی و توجه به نوجوان را گوش دادن، توجه کردن، سوال پرسیدن(بدون بازجویی)، دستوری صحبت نکردن(بدون امر و نهی کردن)، شناسایی علائق نوجوان، تشویق به استقلال(بدون تصمیم گیری خود با صمیمیت و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و بدون تحمیل نظر خود)، پرهیز از مقایسه(حتی با خود والدین)، تشویق و تحسین با دلیل، پرهیز از توهین به شخصیت نوجوان، احترام و توجه به شخصیت نوجوان برشمرد.

کوچکی با تأکید بر اینکه راهکار گوش دادن به سخنان نوجوان در ارتباط موثر به معنای موافقت با تمام خواسته‌های آنها نیست گفت: گوش دادن یعنی اینکه والدین اجازه می‌دهند نوجوان افکار و دغدغه‌های درونی خود را بدون ترس برای پدر و مادر بازگو کنند و بهتر است والدین با استقبال از هم‌صحبتی با فرزندانشان احساس لذت خود را نشان دهند تا نوجوان سراغ جایگزین نرود.

وی اجازه دادن والدین به نوجوان تا تکمیل و پایان گفتگوی نوجوان، فوری راه حل ندادن، نصیحت نکردن و قطع نکردن صحبت‌های نوجوان را در ارتباط موثر با راهکار گوش دادن تاکید و اضافه کرد: توجه کردن نیز به معنی اهمیت دادن والدین هنگام گفتگوی نوجوان با آنها و البته متوقف کردن هر کاری است که پدر و مادر هنگام گفت‌وگو انجام می‌دهند.

به گفته وی والدین با راهکار سوال پرسیدن از نوجوان بدون بازجویی و سوال زیاد، آنها را کلافه نکنند و سوال کردن را منحصر به مواقع خطای آنها و ایجاد ترس برای آنها نکنند.

رئیس خانه روانشناسان کاشان در مورد راهکار امر و نهی نکردن یا دستوری صحبت نکردن والدین با نوجوان در ارتباط موثر نیز افزود: نوجوان با امر و نهی والدین تدریج نسبت به آنها بی اعتنا می‌شود.

کوچکی اظهار کرد: والدین می‌توانند در هر موقعیت از نوجوان با ترجیح خودش و نیاز به کمک او به آنها یا با تکنیک پرسیدن آیا به کمک آنها نیاز دارد یا خیر وارد عمل شوند بدون اینکه بگویند تو نمی‌توانی خودم انجام می‌دهم.

وی همچنین در مورد شناسایی علائق فرزندان که والدین هنگام گفت‌وگو سخنان خود را به سوی علائق نوجوان سوق دهند گفت: والدین نباید با علائق و سلایق خود برای آنها هدیه تهیه کنند.

به گفته وی راهکار تشویق به استقلال نیز به معنای تصمیم نگرفته به جای نوجوان، زیر سوال نبردن انتخاب نوجوان، امید دادن و اعتماد به نفس با صمیمیت و مشورت با او هنگام تصمیم‌گیری های مهم است.

مدیر مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده(شوق فردا) وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: والدین هنگام سوال پرسیدن نوجوان برای پاسخ دادن عجله نکنند و با تکنیک طرح سوال نظر و فکر خودت چیست؟ زمان برای پاسخ بهتر با مشورت خود نوجوان را پیدا کنند.

کوچکی راهکار پرهیز از مقایسه در ارتباط موثر را به معنی پذیرش روحیه، علائق، استعداد، شناخت ویژگی متفاوت از همسالان نوجوان دانست و افزود: مقایسه، عامل دور شدن والدین از نوجوان و پرخاشگری آنها می‌شود.

وی راهکار تحسین و تشویق با دلیل را عامل احساس خوشایند در نوجوان عنوان و اظهار کرد: والدین با ارزش قائل شدن برای موفقیت‌های کوچک یا بزرگ نوجوان، آنرا بازگو و تاکید کنند.

به گفته وی احترام گذاشتن به نوجوان نیز محبت‌آور است چرا که احترام با توجه به نیاز اساسی و طبیعی نوجوان عامل خیر و برکت و آثار تربیتی و اخلاقی سازنده می‌شود.

این روان‌شناس کاشانی پرهیز از توهین به شخصیت نوجوان را عامل کینه و نفرت برشمرد و افزود: با توجه به ۲ حدیث امام رضا(ع) «ابراز محبت و دوستی به دیگران نیمی از خردورزی»و «برخورد و معاشرت زیبا و احترام‌آمیز با کوچکتر و بزرگتر بر انسان لازم است».

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha